שיטות עבודה מומלצות: עבודה עם ויקי (פעילות תוצר־משותף)
כמו מעצבי ומנחיי־קורס היוצרים קורס מקוון, אנו יודעים כי שיתוף פעולה, מעורבות, וקהילת יוצרים חשובה באופן מיוחד. מה הן הדרכים שבהן אתם מעודדים עשיה מהן זו בקורסים שלכם? כל אחד מאלה יכול להיות יעיל יותר או יעיל פחות? איך? בפרסום זה, אנו רוצים להראות לך איך להשתמש ברכיב ה-Wiki של מוודל ולהתאים אותו לצרכים שלכם בקורס!הכלי המתאים לעבודה
רכיב/פעילות ה-Wiki של מוודל יכול להיות כלי רב עוצמה לשיתוף פעולה אשר נותן לך (היוצר או מנחה) אפשרויות רבות ליצירה, כך שאתה מקבל בדיוק את ההתאמה נכונה לצרכים שלך. זה גם הופך את שיתוף פעולה למשימה קלה עבור הסטודנטים. אפשרויות עבורך, הקלה על סטודנטים? מושלם!- רכיב ה־ויקי מזמין את המשתמשים לערוך כל דף או ליצור דפים חדשים בתוך פעילות wiki ללא כל ידע HTML.
- כל המחלקה יכולה לערוך מסמך יחד או כל תלמיד יכול לקבל wiki אישי ולעבוד עליו איתך ועם חבריהם לכיתה/קבוצת־למידה.
- מאפיין חשוב של טכנולוגית ויקי הוא הקלות שבה ניתן ליצור דפים ולערוך בהם עדכונים. באופן כללי, אין ביקורת לפני שהשינויים מתקבלים. אך יש היסטוריה ומעקב בעזרתם ניתן לחזור לגרסאות מוקדמות של עריכה ואף לנתר את יוצרי השינויים במסמך הסופי.
יתרונות של ויקי
"אז מה ויקי באמת יכול לתת לי והתלמידים שלי?" ייתכן שאתה תוהה. שאלה רחבה! פעילות ה־ויקי מציעה את היכולות הבאות:- מעקב קל: קל לעקוב אחרי מה שקורה, על ידי הצגה "ההיסטוריה" ולשונית "הערות".
- מוטיבציה נוספת לסטודנטים: Wikis יכולים לתת לתלמידים מוטיבציה נוספת לעשות כמיטב יכולתם, שכן הם יודעים שהעבודה שלהם תהיה זמינה לצפייה ובקרה על ידי שאר התלמידים ולא רק על ידי המדריך שלהם. (הערכת עמיתים)
- שימוש חוזר בחומר / תוכן: תלמידים ידעו שמשתמשים אחרים ישתמשו בתכנים שלהם כדי להפנות התייחסות לרעיונות מתוך העבודה שלהם. כך מקבל הויקי ערך מוסף מעבר לדרוגים שהתלמידים קיבלו על הפרסומים שלהם.
- דרישת ידע מוקדם נמוכה: אין כמעט שום עקומות למידה בשימוש בויקי; על התלמידים פשוט להקליק על הכרטיסייה "ערוך" ולהתחיל בפרסם העבודה שלהם.
שיטות עבודה מומלצות ליישום אפקטיבי
על מנת להנות מהיתרונות של Wiki, שקלו את שיטות העבודה המומלצות הבאות ליישום איכותי של פעילויות Wiki:
- ליצור מספר פעילויות ויקי למטרות שונות. אפילו הפעילויות בהן הושקעה מחשבה רבה יכולות להיות משעממת כאשר נעשות שוב ושוב. שנו את המטרה של כל פעילות ויקי כדי לתת לתלמידי גישה מחשבתית חדשה בכל פעילות.
- לבחור בין "ויקי פרטי", שבו כל תלמיד מקבל ויקי אישי, לבין "ויקי שיתופי" שבו תלמידים עובדים ביחד על ויקי אחד.
- בחרו הגדרות "השלמת פעילות" כדי לעקוב אחר התקדמות הלמידה של התלמידים וכדי לסייע להם לעמוד על ההתקדמות האישית שלהם ביעדים אשר הצגת להם.
רעיונות מבריקים
כאשר שוקלים כיצד לשלב את פעילות ויקי בכיתה שלך, כדאי לשקול את הרעיונות הללו כחומר למחשבה:
- ניהול פרויקטים בקבוצה: שימוש הפשוט ביותר של ויקי הוא ככלי לשיתוף פעולה בפרויקטים קבוצתיים. מורה המקצה מיזם לקבוצה יכול לתת לתלמידים מקום לעבודה על ידי יצירת ויקי. המלצת עבודה: אנחנו ממליצים לך שלא להשתמש בוויקי במצב קבוצה כיוון שהוא מתפקד באופן מוגבל. במקום זאת, לתת לכל קבוצת דף ויקי נפרד כדי לעבוד בו. זה ייתן לכל קבוצת מרחב משלהם כדי לתעד את המחקר, לפתח קווי מתאר, וכדי ליצור את המוצר הסופי.
- סיעור מוחות: סיעור מוחות הוא תהליך קבוצתי יצירתי לא שיפוטי בו אנו מעודדים את חברי הקבוצה לתת ביטוי לרעיונות שהם באופן אישי בהתייחסות עניינית לנושא המרכזי בתרגיל הקבוצתי. בפגישת פנים אל פנים, מנחה סיעור־המוחות, בדרך כלל, עומד מול גליון גדול של נייר כדי לעורר ולתעד רעיונות מהמשתתפים בחדר. מורה יכול ליצור גרסה מקוונת של תהליך זה על ידי הקמת ויקי לכל הכיתה או לקבוצות תלמידים קטנות יותר ולבקש מאנשים לשלוח רעיונות סביב נושא סיעור מוחות. אנשים יכולים להוסיף את הרעיונות ולקשר לדפים אחרים להרחבה.
- תיק תוצרים (תלקיט/פורטפוליו): ויקי יכול לפעול כפעילות מסכמת לעשיה ולחומרים אשר הצטברו לאורך הסמסטר כולו. במקום הקצאת משימות בודדות מבוססות ציון, ניתן לתת לתלמידים את ההזדמנות לתעד את תהליך הלמידה שלהם במקום נוח אחד.
הטובה ביותר,
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה