יום שבת, 26 בנובמבר 2011

דיון מתוקשב בנושאי גמרא על פי תוכנית הלימודים


השבוע, הזדמן להגיע לשיעור גמרא מתוקשב אשר ערך הרב +אליעזר קורצויילעם תלמידיו בכפר בתיה, רעננה. בעזרת מחשבי לוח (טאבלטים Tablet בעלי מערכת הפעלה אנדרויד Android) ומערכת הלמידה/הוראה המקוונת מוודל (בגרסה 2) Moodle.

את המחשבים קבלו התלמידים במיזם משותף עם חברת "בליגיר"(1) העוסקת בקידום ויצירה של תכנים ללמידה דיגיטלית וחברת "משוב"(2) המספקת את תוכנת המוודל (ותוכנת המשוב ניהול בית ספר)

מטרת השיעור הייתה: דיון בנושאי גמרא על פי תוכנית הלימודים בצד התקשובי... היתה כוונה להשתמש ברכיב HOT QUESTION / "שאלה חמה"(3) של מערכת מוודל. המאפשר לתלמידים להציג שאלות או נושאים ולדרג אותם, אחד את השאלות של השני, במקרה שלנו, בהקשר לדיון. ומידיי פעם לקבל התייחסות של המורה (אליעזר) בזמן הדיון עצמו. בלי להפריע לרצף הדיון.

תחילת השיעור נפתחה בקשיי תקשורת עם אתר הלמידה. אליעזר לא התרגש (אני מתרשם) וניסה למצוא חלופות עד שהבעיה תחלוף. נשלחה בקשת תמיכה למנהל המערכת ובמקביל נעשה ניסוי לשימוש בכלי (4) Google Moderator המאפשר התנהלות דומה. (למי שאין מוודל...מומלץ!) עד שעברנו עם הדיון לכלי של גוגל... חלפה הבעיה ודיון המשיך בעזרת הרכיב "שאלה חמה", עד לסופו. ראו תמונות מצורפות.

אגב, במהלך השיעור, נעשה שימוש באתר גמרא מקוון :www.hebrewbooks.org/shas

סיכומונציק והתבוננות...
מבחנתי, היווה השיעור דוגמה למצב בו רבים נמצאים, מצב בו רוצים ומשלבים טכנולוגיות חדשניות בניסיונות לייצר חווית למידה עמוקה ומרתקת (engaging) ביחד עם התלמידים כדי שהתלמידים יפנימו את חומר הלימוד באופן חוויתי ומשמעותי. ובמקביל התמודדות לא פשוטה עם בעיות טכניות מיותרות. באמת, מיותרות.

נקודה קטנה וחשובה אשר הרשימה אותי מאוד, בזמן שבו הייתה בעיה טכנית... גם כאשר הצעתי לעבור לשימוש במקרן מהמחשב של המורה כאשר היו בעיות תקשורת באינטרנט. סרב אליעזר והסביר לי שהוא אינו מעוניין להשתמש בטכנולוגיה עבור שיטות הוראה פרונטליות. התרשמתי מאוד.

בכנס תקינה לספרים דיגיטלים אשר נערך בשבוע שעבר, ציין נועם קוריאט (מינהל המדע) את השאיפה של משרד החינוך להגיע למצב בו קו האינטרנט לבית הספר יציב, זמין ובעל נפח תעבורה משמעותי, באופן הדומה לביטחון שיש לנו כאשר אנו מפעילים מכשיר חשמלי. כדי להגיע למצב, בין הייתר, שבו ספרים דיגיטליים אינטראקטיביים משוכללים זמינים באופן תמידי לתלמידים בזמן השיעור. כולי רצון ותקווה להגיע למצב הזה במהרה!

נספחים:
(1) http://www.bligear.co.il/ - Bligear הוקמה מתוך מטרה להדביק את הפער שנוצר בין עולם החינוך לעולמות המדיה בהם מתנהלים חיינו. Bligear מגשרת בין העולם הטכנולוגי לעולמות התוכן החינוכיים מתוך הכרת האתגרים מחד והמגבלות מאידך.
(2) http://www.mashov.info/ - מספקת את תוכנת ה"משוב" התוכנה מרכזת בזמן אמת, בצורה שקופה ומבוקרת את כל נתוני המשמעת, הציונים, התאמות לימודיות, שיחות מעקב, ועוד.. כל אחד מחברי הצוות החינוכי יכול לצפות בנתונים של התלמידים עליהם הוא אחראי.
בנוסף, במספר מצומצם של בתי ספר מתקינה חברת משוב את תוכנת מוודל Moodle כתוכנה משלימה לניהול הוראה/למידה (הערכה, בכ 450 בתי ספר. לפחות)

(3) Moodle HotQuestion - http://moodle.org/mod/data/view.php?d=13&rid=4181

(4) http://www.google.com/moderator/#0 - Google Moderator
Collapse this post


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה